MENU
+385 21 32 92 84

Poljička cesta 35, Split, Croatia

Research-oriented Science and Society Teaching

Code: 68120
ECTS: 2.0
Lecturers in charge: izv. prof. dr. sc. Vesna Kostović-Vranješ
Lecturers: izv. prof. dr. sc. Vesna Kostović-Vranješ - Seminar
Take exam: Studomat
Load:

1. komponenta

Lecture typeTotal
Lectures 15
Seminar 15
* Load is given in academic hour (1 academic hour = 45 minutes)
Description:
The course provides its students with the capability to successfully plan, prepare and
realize research-oriented science and society teaching.
Students will get introduced and apply to principles, methods and methodically forms
in research-oriented science and society teaching. Students will become trained in
planning and preparing of research-oriented science and society teaching and for
observation, evaluation and appreciation of own work.

Research-oriented science and society teaching. Methods and procedures of cognition.
Science-research methods: observation, describing, comparing, measuring, taking
notes, explaining information, making conclusions. Planning and realising of research
projects. Research report.
Learning outcomes:
  1. explain the importance of the implementation of the Research - oriented science teaching in every day-life
  2. plan and design Research - oriented science teaching
  3. apply scientific method in the research-oriented science and society teaching
  4. implement correlative approach in the Research - oriented science teaching
  5. monitor and evaluate their own work
  6. apply acquired knowledge in the teaching process
Literature:
  1. Priručnik za nastavu, Istraživačka nastava prirode i društva. Učiteljski fakultet, Osijek., , Borić, E., Učiteljski fakultet, Osijek., 2009.
  2. Metodika nastave predmeta prirodoslovnog područja, , Vesna Kostović-Vranješ, Školska knjiga,Zagreb, 2015.
  3. Metodika nastave prirode i društva., , De Zan, I., Školska knjiga, Zagreb., 2005.
Optional literature:
  1. Istraživačka nastava biologije. Školske novine, Zagreb., , De Zan, I., Školske novine, Zagreb., 1994.
  2. Uvođenje učenika u istraživački rad., , Kranjčev, B. (, Školska knjiga, Zagreb., 1985.
  3. Radost učenja - integrirana i projektna nastava u osnovnoj školi., , Podravec, D., Osnovna škola prof. Franje Viktora Šignjara, Virje., 2003.
  4. Projektna i istraživačka nastava u osnovnoj školi., , Belavić, D., Zbornik učiteljske akademije,, 5, 1 (5), 2003.
  5. 9Učenički eksperimentalni projekti u prirodoslovlju., , Jakopović, Ž., Napredak, 141, 1, 2009.
  6. Učenička pitanja i istraživačka nastava. Zbornik učiteljske akademije u Zagrebu, 2, 1(2), , Kosanović, M., Zbornik učiteljske akademije u Zagrebu, 2, 1(2): 361-366., 2000.
  7. Istraživanja učenika u razrednoj nastavi. Zbornik Učiteljske akademije u Zagrebu, 1, 1: 211-218., , Bertić, D., Franjčec, K., Zbornik Učiteljske akademije u Zagrebu, 1, 1, 1999.
  8. Prirodoslovni postupci u početnoj nastavi prirod, , De Zan, I., Zbornik učiteljske akademije, 1 (1): 7-18., 1999.
  9. Edukacija darovitih učenika u istraživačkom radu u biologiji u izvannastavnim aktivnostima. Bjelovarski učitelj. 4, 2/3: 48-51., , Delić, A., Bjelovarski učitelj. 4, 2/3, 1995.
  10. Kako proučavati gibanja u prirodi i laboratoriju., , Piskač, J, Školska knjiga, Zagreb., 1991.
  11. Učinkovitost modela istraživački orijentirane nastave biologije. Metodički ogledi, 2: 39-48., , De Zan, I., Metodički ogledi, 2:, 1991.
  12. Uvođenje učenika u istraživački rad, , Kranjčev, B., Školska knjiga, Zagreb., 1985.
8. semester
Učiteljski studij 8 - Regular studij - Teacher Education
Elective course - Regular studij - Teacher Education

10. semester
Učiteljski studij 10 - Regular studij - Teacher Education
Elective course - Regular studij - Teacher Education
Consultations schedule: