MENU
+385 21 32 92 84

Poljička cesta 35, Split, Croatia

Media Culture

Code: 120202
ECTS: 3.0
Lecturers in charge: doc. dr. sc. Tea-Tereza Vidović Schreiber
Lecturers: Sanja Balić - Seminar
Take exam: Studomat
Load:

1. komponenta

Lecture typeTotal
Lectures 15
Seminar 15
* Load is given in academic hour (1 academic hour = 45 minutes)
Description:
Introducing students to the basic forms of mass media.
Acquisition of obligatory knowledge about media culture.
To enable students to use the media as a formative and expressive means in the educational process.
To train students for critical evaluation of media content.
Learning outcomes:
  1. define the medium as a means of communication
  2. apply and evaluate animated film and films for preschool children
  3. distinguish and classify the medium (printed, auditory, audiovisual and electronic)
  4. explain and define the basic concepts of film language
  5. show the historical development of the film
  6. classify, observe and explain film genres and types, with special emphasis on animated film and its subtypes
  7. spot and define filmic means of expression
  8. explain the creative forms of presentation on the screen (directing, acting, scenography, costume design, make-up, etc.)
  9. interpret a film adaptation of a literary work for children
  10. recognize procedures in the transfer of a literary character to film
Literature:
  1. Stožerni filmovi za djecu (do 12 godina), , Mikić, K., Metodika. vol. 2 (2-3), 200.
  2. Povijest filma, , Peterlić, A, Zagreb:HFS, 2000.
  3. Osnove teorije filma, , Peterlić, A, Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada (odabrana poglavlja), 2001.
  4. Dječji junak u romanu i na filmu, , Težak, D, Zagreb: Školske novine, 1992.
Optional literature:
  1. Uvod u teoriju filmske priče, ., Gilić, N, Zagreb: Školska knjiga, 2007.
  2. Filmske vrste i rodovi. Zagreb: AGM; internetsko izdanje 2013. Pristup: http://www.elektronickeknjige.com/gilic_nikica/filmske_vrste_i_rodovi/index.htm., , Gilić, N, , 2007.
  3. Uvod u povijest hrvatskog igranog filma, 2. izdanje., , Gilić, N, Zagreb: Leykam International, 2010.
  4. Medijska kultura, , Glibo, R, Lomnica: Ekološki glasnik., 2000.
  5. Djeca i mediji : uloga medija u svakodnevnom životu djece, , Ilišin, V., Marinović Bobinac, A. i Radin, F, Zagreb, Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži; IDIZ., 2001.
  6. Filmski leksikon, , Kragić, B. i Gilić N, Zagreb: Leksikografski zavod Miroslava Krleže, 2003.
  7. Hrvatski igrani film u europskom kontekstu. Hrvatski filmski ljetopis, br. 53., , Kurelec, T, Zagreb, 2008.
  8. Utjecaj novih medija na pismenost, čitateljske sposobnosti i navike učenika. U: Panajotović, A., Budinčić, V. i Ćuk, M. (ur.). Zbornik radova sa Šeste međunarodne konferencije Fakulteta za strane jezike, , Studin, N. i Miletić, J, Jezik, književnost i tehnologija. Beograd, Alfa BK univerzitet, 2018.
  9. Trendovi hrvatskog filma, , Pavičić, J, Hrvatski filmski ljetopis. Zagreb. br. 11, 1997.
  10. Filmska enciklopedija 1, 2., , Peterlić, A., Zagreb: Jugoslavenski leksikografski zavod Miroslava Krleže, 1990.
  11. Iz povijesti hrvatske filmologije i filma, , Peterlić, A, Zagreb:Leykam International, 2012.
  12. 101 godina filma u Hrvatskoj, Pregled povijesti hrvatske kinematografije, , Škrabalo, I, Zagreb: NZ Globus, 1998.
  13. Znak i film ili kako analizirati film. Filmske sveske. Časopis za teoriju filma i filmologiju, IX (3), , Turković, H., , 1977.
  14. Razumijevanje filma: Ogledi iz teorije filma, , Turković, H, Zagreb: Društvo za promicanje književnosti na novim medijima, 2012.
  15. Razumijevanje filma: Ogledi iz teorije filma., ., Turković, H., Zagreb: Društvo za promicanje književnosti na novim medijima, 2012.
Prerequisit for:
Enrollment :
Attended : Children's Literature
Attended : Introduction to Puppetry and Theatre
3. semester
Mandatory course - Regular studij - Early and Preschool Education
Consultations schedule: