MENU
021 32 92 84

Poljička cesta 35, Split

MENU

 

CENTAR ZA TRANSDISCIPLINARNO PROMICANJE ODRŽIVOG RAZVOJA - OdRaST

 

 

 

Filozofski fakultet u Splitu

Poljička cesta 35
21 000 Split

 

Voditeljica Centra

doc. dr. sc. Ivana Restović
irestovic@ffst.hr 

 

Članovi Centra:

izv. prof. dr. sc. Bruno Ćurko
bcurko@ffst.hr

izv. prof. dr. sc. Ivanka Buzov
ibuzov@ffst.hr

prof. dr. sc. Marita Brčić Kuljiš
mbrcic@ffst.hr

doc. dr. sc. Mila Bulić
mbulic@ffst.hr

mr. sc. Tamara Ljubičić, 
Voditeljica odjeljka za međunarodnu suradnju i odnose s javnošću
ljubicic@ffst.hr

 

 

 

O CENTRU OdRaST

Zelena tranzicija jedan je od strateških prioriteta EU u idućem razdoblju, a održivost jedan od ključnih razvojnih načela. Kako bismo i sami doprinijeli ostvarivanju ciljeva održivog razvoja i implementacije znanja i razvijanja potrebe za život na jedino mogući prihvatljiv način, nastala je ideja o utemeljenju Centra za transdisciplinarno promicanje održivog razvoja - OdRaST pri Filozofskom fakultetu u Splitu.

Centar OdRaST promicat će globalne ciljeve održivog razvoja povezujući njegove tri temeljne sastavnice: društvo, okoliš i gospodarstvo potičući procese osvješćivanja, promišljanja i nastojanja usmjerenih na suvremeni gospodarski i društveni razvoj u zaštićenom okolišu.

ZADAĆE CENTRA OdRaST

Osnovna zadaća Centra OdRaST je omogućiti promicanje i ostvarivanje ciljeva održivog razvoja ne samo edukacijom već i provođenjem različitih aktivnosti cjeloživotnog i društveno korisnog učenja, istraživanja transdisciplinarnim pristupom, inovativnih i originalnih projekata, kvalitetnih interaktivnih tribina među studentima i nastavnicima Filozofskog fakulteta, uključujući i zaposlenike ostalih sastavnica Sveučilišta u Splitu, suradnje s dionicima lokalne i šire zajednice, kao i stručnjacima različitih profila na na cionalnoj i međunarodnoj razini, s naglaskom na međunarodnu suradnju sa srodnim centrima i/ili drugim institucijama i fakultetima čime se stvara temelj za intelektualnu razmjenu i akumulaciju doprinosa različitih aktera, disciplina, djelatnosti i institucija koje određeni problem sagledavaju iz svojih perspektiva.

Osnutak Centra OdRaST sukladan je ciljevima Razvojne strategije Filozofskog fakulteta u Splitu 2021.-2025. i ciljevima Strategije Sveučilišta u Splitu 2021.-2025.

 

ODRŽIVI RAZVOJ

Težnja suvremenog društva je živjeti u blagostanju uz gospodarski razvoj uvažavajući potrebe svih ljudi te očuvanja okoliša, drugim riječima živjeti na održivi način. Pojam održivog razvoja moguće je tumačiti na različite načine ovisno o perspektivi gledanja, stoga u literaturi i svakodnevnom govoru postoje brojne definicije održivog razvoja. Ipak, svakoj je definiciji zajednički termin ravnoteža koji upućuje na “zadovoljavanje potreba sadašnje generacije, bez ugrožavanja mogućnosti budućih generacija da zadovolje svoje potrebe”.

Ujedinjeni narodi (UN) glavno su globalno tijelo za kreiranje smjernica održivog razvoja. Tako je stvoren set vrijednosti kojima se vodi svaka članica UN-a kako bi fenomen globalizacije bio pozitivna sila koja doprinosi dobrobiti čovječanstva. konferencije UN-a o održivom razvoju održanoj u New Yorku 25. rujna 2015., kada je 150 svjetskih čelnika usvojilo novi Program globalnog razvoja do 2030. (Agenda 2030) u okviru kojeg je doneseno 17 ciljeva održivog razvoja (Sustainable Development Goals - SDG). Rezolucija UN-a za razdoblje do 2030. predstavlja akcijski plan za ljude, prirodu i napredak.

 

Ciljevi održivog razvoja

Temeljne vrijednosti koje se zagovaraju kroz 17 globalnih ciljeva za održivi razvoj su: sloboda čovjeka i pravo na njegovo dostojanstvo, ravnopravnost svih naroda u ljudskim pravima i pravu na napredak, solidarna odgovornost prema globalnim izazovima, tolerancija i međusobno poštovanje uvažavajući raznolikost vjerovanja, kultura i jezika, poštivanje prirode i obazrivost prema svim živim bićima i prirodnim resursima te podijeljena odnosno zajednička odgovornost prema svjetskom gospodarstvu, društvenom napretku i prijetnjama miru i sigurnosti.


Repozitorij

19.10.2025

Studijski posjet Jadru: Učenje o ekološkoj zaštiti i održivom razvoju.

Terenska nastava, organizirana u suradnji s Centrom OdRaST i vođena profesoricama Maritom Brčić Kuljiš, Ivanom Jadrić i Ivanom Restović, naglasila je važnost očuvanja prirode u kontekstu globalnih izazova. 

Jadro, kao dio posebnog ihtiološkog rezervata, predstavlja studiju slučaja ekološke zaštite. Studentice su se, uz stručno vodstvo, upoznale s prirodnom baštinom i ugroženošću mekousne pastrve solinke (Salmo obtusirostris salonitana), endemske vrste čiji opstanak ovisi o stabilnosti ekosustava rijeke Jadro. 

Mekousna pastrva kao indikator promjena:

Mekousna pastrva ima usko ograničeno stanište, a njezina mala populacija posebno je ranjiva na klimatske promjene i antropogene utjecaje. Povišenje temperature vode, promjene u razini vodostaja i onečišćenje izravno utječu na njezin opstanak. Proglašenje gornjeg toka rijeke Jadro zaštićenim ihtiološkim rezervatom 1984. godine ključan je korak u borbi protiv izumiranja ove vrste. [0]

Održivost i edukacija:

Terenska nastava u parku Jadro istaknula je ulogu obrazovanja za održivi razvoj. Studentice su istraživale edukativnu stazu s deset "platformi znanja", koje su obuhvatile ekološke, povijesne i kulturne aspekte. Poseban naglasak stavljen je na: 

  • Posebni ihtiološki rezervat Jadro: Učenje o mjerama zaštite i upravljanja osjetljivim ekosustavom.
  • Vegetacija i autohtone biljke: Istraživanje bioraznolikosti i uloge autohtonih biljaka u očuvanju staništa, posebno na obnovljenom tupinolomu pretvorenom u osjetilni poligon.
  • Projekt „Jadro – izvor života“: Upoznavanje s održivim projektima koji su doprinijeli revitalizaciji područja.

Studenticama su predstavljene i praktične radionice koje se provode u Izletišu Jadro. Radionice su studenticama omogućile praktično sudjelovanje u aktivnostima koje promiču održivost:

  • Izrada sjemenskih kuglica: Inicijativa za širenje autohtonih biljaka i povećanje bioraznolikosti.
  • Istraživački zadatak: Aktivnost koja potiče kritičko razmišljanje o ekološkim izazovima i rješenjima.

Terenska nastava na Jadru primjer je kako se terenskim radom može unaprijediti razumijevanje ekoloških problema i potaknuti buduće učitelje na aktivno sudjelovanje u promicanju održivog razvoja i borbi protiv klimatskih promjena.

Galerija slika

Popis obavijesti