MENU
021 32 92 84

Poljička cesta 35, Split

MENU

16.12.2025

Održana panel diskusija: „Pametniji, informiraniji i zahtjevniji – evolucija potrošača danas“

Na Filozofskom fakultetu u Splitu održana je panel diskusija pod nazivom „Pametniji, informiraniji i zahtjevniji: evolucija potrošača danas“, koja je okupila stručnjake iz područja zaštite potrošača, marketinga, psihologije i gospodarstva, kao i studente psihologije koji pohađaju kolegij Consumer Behavior, unutar kojeg je panel i kreiran.

Panel je moderirala  studentica Lana Nimac Kalcina, a rasprava je bila usmjerena na suvremene izazove potrošača u kontekstu brzih tržišnih promjena, digitalizacije, rasta cijena, održivosti i sve izraženijeg potrošačkog aktivizma. Poseban naglasak stavljen je na pitanje jesu li današnji potrošači uistinu pametniji ili samo informiraniji – te koliko su spremni reagirati kada se osjećaju zakinutima ili izmanipuliranima.

U raspravi su sudjelovali:

  • Vlado Biljarski, predsjednik Udruge Splitski potrošač
  • prof. dr. sc. Dario Miočević, Ekonomski fakultet u Splitu
  • Nelija Rudolfi, mag. psih., dopredsjednica Hrvatskog psihološkog društva
  • Suzana Prkić Jurić, predstavnica Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Split

Panelisti su iz različitih perspektiva analizirali aktualne teme poput prava potrošača i njihove stvarne primjene u praksi, najčešćih pritužbi građana (pogrešno oglašavanje cijena, kvalitete proizvoda, internetske prijevare), ali i novih oblika manipulacije poput greenwashinga. Posebno je istaknuta važnost informiranosti o mehanizmima zaštite te potreba da potrošači aktivno koriste postojeće procedure umjesto da ostaju „tihi“ i pasivno prekidaju odnos s organizacijama.

Značajan dio rasprave bio je posvećen potrošačkom aktivizmu i bojkotu kao alatu tržišnog pritiska. Sudionici su se osvrnuli na nedavne primjere bojkota i njihov stvarni doseg, dok je psihološka perspektiva dodatno rasvijetlila emocionalne okidače koji dovode do kolektivne reakcije potrošača. Istaknuto je kako čak i racionalne ekonomske odluke u velikoj mjeri proizlaze iz emocija, društvenog identiteta i osjećaja pravednosti.

Iz perspektive gospodarstva, naglašeno je da organizacije sve više prepoznaju rastući utjecaj potrošača te da se aktivizam sve češće promatra kao prilika za izgradnju povjerenja, a ne isključivo kao prijetnja. U tom kontekstu raspravljalo se i o održivosti – je li ona prolazni trend ili dugoročna strategija – kao i o dostupnosti održivih rješenja širem krugu potrošača.

Za kraj je istaknuta zabrinjavajuća činjenica da, prema dostupnim istraživanjima, jedan od deset nezadovoljnih potrošača formalno prijavi pritužbu, dok velika većina nezadovoljstvo izražava povlačenjem s tržišta. Sudionici su se složili kako je kontinuirano osvještavanje javnosti – osobito mladih – ključno za izgradnju odgovornog tržišta u kojem su potrošači, organizacije i institucije ravnopravni i aktivni sudionici. 

Zaključno, panel je potvrdio važnost otvorenog dijaloga, interdisciplinarnog pristupa i edukacije kao temelja odgovornog potrošačkog ponašanja. 

Popis obavijesti