021 32 92 84

Poljička cesta 35, Split

Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, No.12 Prosinac 2019.

Izvorni znanstveni članak

Anita Runjić-Stoilova ; https://orcid.org/0000-0001-5060-2083; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska 
Karolina Vrban Zrinski ; Hrvatski studiji, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska 

str 113-125


Sažetak:

U općeprihvaćenom suvremenom implicitnom govornom standardu naglasci se na prislonjenicama gotovo nikad redovito ne ostvaruju, osobito se ne ostvaruje novije prelaženje, odnosno „oslabljeno“ prelaženje naglaska. Brojna istraživanja govore da se naglasci na prislonjenice ne prenose redovito niti s kraćih (jednosložnih i dvosložnih riječi), niti se naglasci prenose na višesložne prijedloge, ponajmanje na veznike, unatoč strogim preporukama ortoepske „klasične“ norme (premda takvih prelaženja ipak ima, ali ona su mahom stilistička i smatraju se odmakom od implicitnoga govornog standarda). Autorice se bave proučavanjem naglasaka na prislonjenicama u glumačkom govoru. Spomenuta razlika između „klasične“ norme i uporabe najčešće se dotiče javnih govornika: spikera, novinara, voditelja, predavača, političara pa i glumaca, ali u studijskim kontroliranim uvjetima i gotovo se uvijek dotiče govora glumačkih prvaka. No, rjeđe se proučava govor glumaca u njegovoj stvarnoj izvedbi – u kazališnoj predstavi, filmu i radijskoj drami. Na tragu navedenih problema u ovom radu proučava se govor glumaca, odnosno ostvarivanje naglasaka na prislonjenicama, u kazališnim predstavama Gradskoga dramskog kazališta Gavella u Zagrebu. Predstave su trebale biti izvedene na standardnomu govoru, izvođene su nekoliko sezona, nagrađivane su na festivalima. Bile su dostupne kao videozapis i u pisanomu obliku. Istraživanje pokazuje da glumci, kao ni drugi javni govornici, ne ostvaruju naglaske na prislonjenicama kada je to prema pravilu moguće. Ako se naglasak na prislonjenici i ostvari, to je uglavnom povezano sa značajem dramske osobe ili je posrijedi teža govorna pogreška, s obzirom na to da je riječ o prelaženju kada to pravilo i ne dopušta.

Ključne riječi:

naglasnice; prislonjenice; prelaženja naglasaka; prozodijski sustavi; scenski glumački govor.

URI:

https://ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/12_2019/12_7


Repozitorij

  • APA 6th Edition

Runjić-Stoilova, A. i Vrban Zrinski, K. (2019). PRELAŽENJA NAGLASAKA NA PRISLONJENICE U SUVREMENOM GLUMAČKOM GOVORU NA PRIMJERU DVIJU KAZALIŠNIH PREDSTAVA. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, (12), 113-125. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/230649

  • MLA 8th Edition

Runjić-Stoilova, Anita i Karolina Vrban Zrinski. “PRELAŽENJA NAGLASAKA NA PRISLONJENICE U SUVREMENOM GLUMAČKOM GOVORU NA PRIMJERU DVIJU KAZALIŠNIH PREDSTAVA.” Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, vol. , br. 12, 2019, str. 113-125. https://hrcak.srce.hr/230649. Citirano 24.02.2020.

  • Chicago 17th Edition

Runjić-Stoilova, Anita i Karolina Vrban Zrinski. “PRELAŽENJA NAGLASAKA NA PRISLONJENICE U SUVREMENOM GLUMAČKOM GOVORU NA PRIMJERU DVIJU KAZALIŠNIH PREDSTAVA.” Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu , br. 12 (2019): 113-125. https://hrcak.srce.hr/230649

  • Harvard

Runjić-Stoilova, A., i Vrban Zrinski, K. (2019). ‘PRELAŽENJA NAGLASAKA NA PRISLONJENICE U SUVREMENOM GLUMAČKOM GOVORU NA PRIMJERU DVIJU KAZALIŠNIH PREDSTAVA’, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, (12), str. 113-125. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/230649 (Datum pristupa: 24.02.2020.)

  • Vancouver

Runjić-Stoilova A, Vrban Zrinski K. PRELAŽENJA NAGLASAKA NA PRISLONJENICE U SUVREMENOM GLUMAČKOM GOVORU NA PRIMJERU DVIJU KAZALIŠNIH PREDSTAVA. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu [Internet]. 2019 [pristupljeno 24.02.2020.];(12):113-125. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/230649

  • IEEE

A. Runjić-Stoilova i K. Vrban Zrinski, “PRELAŽENJA NAGLASAKA NA PRISLONJENICE U SUVREMENOM GLUMAČKOM GOVORU NA PRIMJERU DVIJU KAZALIŠNIH PREDSTAVA”, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, vol., br. 12, str. 113-125, 2019. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/230649. [Citirano: 24.02.2020.]