021 32 92 84

Poljička cesta 35, Split

Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, Brojevi 2-3, 2009.

Prethodno priopćenje

Sanja Stanić   orcid.org/0000-0003-0569-4841 ; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet 

str 135-151

 


Sažetak:

U radu se prikazuje nastanak i razvitak trgovačkog centra s naglaskom na socijalne aspekte ove potrošačke forme. Prvi, potpuno zatvoreni i opremljeni trgovački centar nastao je polovinom prošlog stoljeća u SAD-u, kao rješenje za potrošačke i socijalne potrebe stanovnika raspršenog američkog predgrađa. Socioekonomski kontekst nastanka trgovačkog centra čini poslijeratni prosperitet američkog gospodarstva, afirmacija srednje klase te migracije ovih struktura u novosagrađena, suburbana naselja. Razvitak trgovačkih centara obilježen je dvostrukom ekspanzijom; kao izniman porast površina koje zapremaju uz multipliciranje funkcija te širenje diljem svijeta čime postaju globalne potrošačke strukture. Od samog nastanka povezani s gradom, trgovački centri su postali njegova alternativa ili čak uvjetovali odumiranje njegovog središta. Premda su postali socijalna mjesta, trgovački centri su socijalno homogeni, feminizirani prostori u kojima su odnosi pojedinaca posredovani objektima i potrošačkim društvom te stoga čine dio postsocijalnog svijeta. Socijalne promjene, pretjerana homogenizacija i predvidljivost presudni su razlozi sumraka mallova i nadolaska postmall ere. U zaključku se temeljem pristupa W. S. Kowinskog, G. Ritzera i J. Baudrillarda daju odgovori na dva ključna aspekta trgovačkih centara; tajne njihove uspješnosti i popularnosti, te njihove prave svrhe i funkcije u društvu koje ih je kreiralo.

Ključne riječi:

nastanak; razvoj; perspektive trgovačkog centra; suburbanizacija; globalna pojava; grad; socijalnost; prostor; začaravanje; instrumenti potrošačkog društva

URI:

https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8


Repozitorij

  • APA 6th Edition

Stanić, S. (2009). Socijalni kontekst trgovačkog centra. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, (2-3), 135-151. Preuzeto s https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8

  • MLA 8th Edition

Stanić, Sanja. “Socijalni kontekst trgovačkog centra.” Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, vol. , br. 2-3, 2009, str. 135-151. https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8. Citirano 27.11.2023.

  • Chicago 17th Edition

Stanić, Sanja. “Socijalni kontekst trgovačkog centra.” Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu , br. 2-3 (2009): 135-151. https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8

  • Harvard

Stanić, S. (2009). ‘Socijalni kontekst trgovačkog centra’, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, (2-3), str. 135-151. Preuzeto s: https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8 (Datum pristupa: 27.11.2023.)

  • Vancouver

Stanić S. Socijalni kontekst trgovačkog centra. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu [Internet]. 2009 [pristupljeno 27.11.2023.];(2-3):135-151. Dostupno na: https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8

  • IEEE

S. Stanić, “Socijalni kontekst trgovačkog centra”, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, vol., br. 2-3, str. 135-151, 2009. [Online]. Dostupno na: https://www.ffst.unist.hr/zbornik/arhiva/2-3_2009/2-3_8. [Citirano: 27.11.2023.]